גדרות ומעקות – בטיחות או אבטחה ?

גדרות ומעקות – בטיחות או אבטחה ?

מעקות בטיחות

תוכן עינינים

מאמרים נוספים

שיתוף

מידע נוסף

צוות השירות של ח.ממרוד מזמין אתכם לפנות ולקבל מידע נרחב לשירותכם

השימוש בגידור מסוגים שונים רלבנטי עבור מגוון מקומות וצרכים שונים – מקומות פרטיים וציבוריים, פנים וחוץ הבית, מתחם מסחרי מאובטח ועוד. אך בתוך תחום זה קיימת הבחנה חשובה בין שני נושאים אשר נשמעים ונתפסים בקרב רבים מאיתנו כזהים או דומים, אך בפועל מדובר בשני צרכים שונים לחלוטין. הכוונה היא לצרכי בטיחות מול צרכי אבטחה. מה ההבדל בין השניים וכיצד נענים צרכים אלו באמצעות גידור – גדרות מסוגים שונים ומעקות?

בטיחות – מעקות וגדרות ליצירת מרקם בטיחותי

המקרה השני הוא של צרכי אבטחה, כאשר גם צורך זה קיים במגוון סוגים ומקומות. עבור צרכי בטיחות נעשה בדרך כלל שימוש במעקות מסוגים שונים, ובמקרים רבים גם בגדרות, אך לרוב מסוגים שונים מאשר גדרות התיל והברזל שהוזכרו בהקשר של צרכי האבטחה.

מתי קיים צורך בהגנה בטיחותית? לדוגמה, בכניסות למתחמים שונים דוגמת הופעות, פסטיבלים או מוסדות ציבוריים אליהם מבקשים אנשים רבים להיכנס בפרק זמן מצומצם וכו' – במקרים אלו עלול להיווצר לחץ של אנשים אשר מנסים להיכנס יחדיו, מה שעלול ליצור סכנה בטיחותית של ממש. לכן, מעקות וגידור ייעודי משמשים במקרים אלו לצורך יצירת סדר ובקרה על כמות האנשים הנדחסת בבת אחת למקום מסוים.

גם בבתים פרטיים מעקות ייעודיים, ואפילו גדרות במיועדות לצרכי בטיחות, משמשים פעמים רבות על מנת לנטרל סכנה בטיחותית לתושבי ובאי הבית. דוגמה קלאסית לכך היא מעקות המוצבים בקומה השנייה במטרה למנוע מילדים קטנים מליפול, כמו גם מעקות בטיחות המוצבים לרוב לצד מדרגות הבית, גם כן לשם העלאת רמת הבטיחות של העולים והיורדים.

על פי רוב, הגדרות בהן נעשה שימוש לצרכי בטיחות (דוגמת גדרות באזורים בעלי פוטנציאל לנפילה בבית או גדרות אשר יוצרים תור מסוד בכניסה להופעה) הן גדרות נמוכות יותר, אשר תפקידן העיקרי הוא לסמן את השטח ולהתריע מפני מעבר של אותו אזור, ולא להרחיק בכוח פורצים עוינים.

לסיכום, צרכי בטיחות וצרכי אבטחה הם צרכים מסוגים שונים, הבאים לענות על סיכונים מסוגים שונים. את שני הצרכים הללו ניתן למלא באמצעות גידור ייעודי ומתאים – גדרות מסוגים שונים המיועדות ליצירת חיץ והגנה על אזור מסוים מפני פלישה במקרה של צרכי אבטחה ושימוש במעקות או גדרות נמוכות יותר במקרה של צרכי בטיחות. בכל אחד מן המקרים חשוב להתאים את הגידור המתאים והייעודי לצורך באותו מקום.

אבטחה – שימוש בגידור לצורך יצירת חיץ והגנה

נתחיל עם התחום הראשון – צרכי אבטחה. צורך זה קיים הן במקרה של בתים פרטיים ודירות מגורים והן במקרה של מוסדות ציבוריים, מתחמים מסחריים ובעצם כמעט כל מקום בו גרים או עובדים בני אדם.

הצורך באבטחה נובע מהסיכונים הכרוכים בעצם המצב בו אנשים, ארגונים וגופים שונים מחזיקים ברכוש פרטי או בשטח משלהם. ברבים מן המקרים, קיים סיכון כי גורמים כלשהם בעלי אינטרסים ינסו לפרוץ לאותו שטח, בין אם על מנת לגנוב רכוש ובין אם לצרכים אחרים. הצורך בביטחון היקפי מוכר לאזרחי ישראל מקרוב – שמירה על גבולות המדינה, במיוחד במזרח התיכון, היא הצורך הביטחוני הבסיסי ורחב ההיקף ביותר, וגבולות ישראל אכן מאובטחים בגדרות ארוכות מסוגים שונים ומתוחכמים יותר או פחות.

גם כאשר מתבוננים בחיי היומיום שלנו ברזולוציה נמוכה יותר מגלים כי צורך זה, בשמירה על גבולות מסוימים, קיים אצל כולנו. למשל – שמירה על שטח הבית מפני פורצים, הגנה על מתחמים מסוימים בהם כולנו מבקרים מפני פיגועים ופעולות עוינות וכו'.

הדרך הבסיסית והברורה ביותר ליצירת חיץ ולהתמודדות עם סכנות אבטחה מסוג זה היא הקמה של גדרות מסוגים שונים, המיועדות בדיוק למטרה זו. כבר הזכרנו את מערכת הגדרות המגנה על גבולות המדינה,  אך קיימות אינספור דוגמאות קרובות יותר – במקרה של בתים פרטיים רבים מציבים גדר לגינה ולמתחם המקיף את הבית, בנוסף לאמצעי אבטחה נוספים דוגמת מנעולים לדלתות, מערכות אזעקה וכו'. מסביב לבסיסים צבאיים ולמוסדות מדינה מסווגים נוכל למצוא גדרות ברזל גבוהות וכיום במתחמים חשובים מוצבות גדרות חכמות, בעלות חיישנים ואמצעים טכנולוגיים נוספים המיועדים ליצור את אותו חיץ מיוחל ולהגן עליו.

דילוג לתוכן